Betalingsregeling: factuur in delen betalen

Sluit snel en makkelijk zelf een betalingsregeling als je moeite hebt om een zorgkostenfactuur in 1 keer te betalen.

Zorgkosten in delen betalen

In sommige situaties kan je een betalingsregeling afsluiten voor het betalen van je zorgkosten. Je betaalt dan geen rente en administratiekosten en je krijgt geen BKR-registratie. Sluit makkelijk zelf een betalingsregeling af in Mijn ZEKUR Zorg.

Voorwaarden

Je kan een betalingsregeling voor je zorgverzekering afsluiten:

  • voor zorgkostenfacturen
  • waarvan de uiterlijke betaaldatum is geweest
  • voor het totaal bedrag van alle openstaande facturen
  • als het openstaande bedrag € 50,- of meer is
  • als het termijnbedrag € 25,- of meer is
  • als de regeling uit minimaal 2 termijnen en maximaal 12 termijnen bestaat

Je kan geen betalingsregeling afsluiten als je:

  • al 4 betalingsregelingen hebt
  • factuur of facturen zijn overgedragen aan een incassobureau
  • bent aangemeld bij een schuldhulpinstantie
  • 6 maanden of langer je zorgpremie niet hebt betaald en je bent aangemeld bij het Centraal Administratie Kantoor
  • een schuldsaneringsovereenkomst hebt. Je kan dan alleen een betalingsregeling afsluiten voor het eigen risico en de eigen bijdrage.

Betaal op tijd 

De betalingsregeling stopt als je niet op tijd betaalt. Je moet de hele schuld dan in 1 keer betalen. Bel ons direct als het je niet lukt om op tijd te betalen. Dan kijken we samen naar een oplossing.

Voorkom meer problemen

Als je te lang wacht met betalen, betaal je extra kosten. Bij de 1e aanmaning zijn de extra kosten € 15,-. Betaal je na de 1e aanmaning niet op tijd, dan beëindigen we jouw aanvullende verzekering. Bij de 2e aanmaning betaal je € 25,- extra. Na de 3e aanmaning dragen wij jouw dossier over aan een incassobureau. Hiervoor betaal je incassokosten aan het bureau. Als je achterstand 6 maandpremies of meer is, dan zijn wij verplicht je aan te melden bij het CAK. Je betaalt dan een hogere premie aan het CAK. Vraag daarom op tijd een betalingsregeling aan of neem contact met ons op als je niet kan betalen. 

Termijnbedragen worden tegelijk met je premie afgeschreven

Is je premie bijvoorbeeld € 100,- en je termijnbedrag € 25,- dan wordt er in 1 keer € 125,- afgeschreven. Deze afschrijving vindt altijd rond de 27e van de maand plaats.

 

Je aanvraag duurt 5 werkdagen

De bevestigingsbrief ontvang je in jouw postvak in Mijn ZEKUR Zorg.

 

Veelgestelde vragen over de betalingsregeling

  • Wat gebeurt er als ik een termijn van de betalingsregeling niet op tijd betaal?

    Dan stoppen we de betalingsregeling en kan het bedrag niet meer in delen betalen. Je betaalt het openstaande bedrag in één keer.
  • Kan ik een betalingsregeling afsluiten voor een rekening voor mijn eigen risico?

    De openstaande rekeningen waarvoor je een betalingsregeling kan afsluiten, vind je in Mijn ZEKUR Zorg. Een rekening voor het eigen risico kan daar 1 van zijn. 

    Gespreid betalen eigen risico

    Als je verwacht het eigen risico helemaal te gebruiken en je wilt het bedrag liever niet in 1 keer betalen, dan kan je ook het verplicht eigen risico in 10 delen betalen. Je betaalt dan 10 maanden lang een vast bedrag per maand tegelijkertijd met je premie. Op de pagina Gespreid betalen verplicht eigen risico lees je hier meer over.
  • Kan ik een betalingsregeling versneld afbetalen?

    Dat kan. Als je sneller je betalingsregeling wilt afbetalen, neem dan op met onze klantenservice.
  • Wanneer kan ik geen betalingsregeling afsluiten?

    • Als wij je openstaande rekening aan een incassobureau hebben overgedragen. Neem in dit geval contact op met het incassobureau en vraag daar naar de mogelijkheden.
    • Als je bent aangemeld bij de schuldhulpverlening. Deze kan samen met jou kijken naar een oplossing.
    • Als je 6 maanden of langer niet je zorgpremie hebt betaald en aangemeld bent bij het CAK.